Steget före
MSAB är ett svenskt företag som är världsledande inom forensisk teknik mot mobila enheter. De skapar produkter för rättssäker åtkomst och analys av data från mobiltelefoner, surfplattor och GPS-system. Bland deras kunder finns polis, rättsväsende och militär från över 100 länder. I takt med att marknaden för dessa produkter växte, tillsammans med konkurrensen, ställdes MSAB inför utmaningen av att de behövde förtydliga sitt erbjudande och stärka sin position som marknadsledare. Projector anlitades för att ta fram en kommunikationsplattform och grafisk identitet.
Strategin utgick från djupintervjuer med kunder och anställda över hela världen och resulterade i kommunikationsplattformen “When you want to stay ahead”. Ett löfte som är relevant för alla kunder men även fungerar som en intern kravställare för hela organisationen. En stor del av konceptet bestod i att hjälpa till med struktur, namngivning och paketering av både tjänster, produkter och företaget i sig. Centralt var ett skifte i fokus från produkter till att visa att man förstår kundernas utmaningar. Detta hand i hand med det skifte som nu även beställarsidan genomgår, från den enskilde entusiasten till större organisationer.
Resultatet blev en namnförändring från det tidigare Micro Systemation till MSAB, en ny indelning och namngivning av produkter, en konceptualisering av tjänsteutbudet samt nya kärnvärden. Logotypen fick ett eget utseende som skiljde den visuellt från produkterna, något som tidigare varit otydligt. I bilder lånade vi uttryck från defragmenterade foton som kan fås fram med deras mjukvara. Vi såg även över motiv för bilder och lyfte blicken för att se ut över världen.
Som huvudtypsnitt valdes Borda, ritat av Jonathan Hill, med ett geometriskt uttryck som signalerar det tekniska kunnandet men med en rundad och vänlig framtoning. Det grafiska uttrycket kompletterades med mönster i form av nätverk, något som även togs ut i olika varianter för de olika produktgrupperna. Även guidelines för rörliga media utarbetades. Vi skapade en stor bank av texter för budskap och innehåll som fungerar som utgångspunkt för all kommunikation. Helheten bildar ett tydligt modernt uttryck som sätter löftet i fokus – When you want to stay ahead.
Kund: MSAB
Typ/kategori: Grafisk identitet, Kommunikationskoncept, Varumärkesplattform