Konsten att lansera en restaurang utan maten

Var kan man äta snabb, enkel och opretentiös mat skapad av sveriges främsta kockar? Det låter som en dröm, men svaret finns i Ringen Centrum. Vi fick i uppdrag att lansera Ringens nya restaurangkoncept Teatern, där tio svenska kockar i världsklass för första gången står på samma scen med målet att nå en ny publik med sin mat. Vi skulle Sätta namnet Teatern och platsen Ringen i Skanstull på kartan.

Eftersom flera av kockarna är starka varumärken i sig valde vi att ge dem en egen röst i kampanjen och använda deras egna ord för innehållet. Vi bestämde oss också för att ha modet att inte visa bilder av maten, utan istället helt förlita oss till det förtroende och den attraktionskraft som kockarna själva utgjorde, för att differentiera kampanjen från annan kommunikation inom segmentet. Vi kunde även bygga på kontrasten i att några av Sveriges främsta kockar öppnar restaurang i just Ringen centrum på Södermalm.

Då vi vet att vi når en stor del av målgruppen lokalt i närområdet samt i de sociala kanalerna satsade vi på en utomhuskampanjen på Skanstulls T-banestation samt i sociala medier där vi byggde på Kockarnas egna bakgrunder och drivkrafter.

Kampanjen fick stort genomslag. Med enkla medel nåddes nästan en tredjedel av den totala målgruppen. Avsändaridentifikationen var också väldigt stark, 48% kopplar reklamen direkt till Ringen och 46% säger sig ha fått en mer positiv bild av Ringen efter att de har sett reklamen. Spridningen på sociala media blev också stor. Teatern i sig har blivit en framgång, omsättningen på Ringen har ökat med hela 8% sedan den lanserades. Det kan man kanske kalla en synnerligen vällagad lansering.

Kund: Ringen

Typ/kategori: Digitalt, Kampanj, Mobil, Print, Social media, Utomhus, Webb

Relevanta fakta

50%

Genomslag

Så många av Ringens besökare kände till kampanjen, för den totala målgruppen var resultatet, med enkla medel, 26% ! Kampanjen nådde med råge målet vad gäller erinran. 390 000 views på sociala media bidrog självklart också.

46%

Kärlek

Nästan hälften säger sig ha fått en mer eller mycket mer positiv bild av Ringen av reklamen. Och hälften tyckte också att den skiljde sig mycket från annan reklam i kategorin. 1700 likes talar sitt tydliga språk.

Vill du veta mer? Kontakta Mattias Järnemar via epost eller ring på 073 - 370 25 81

Flera case

LG_Brynolf_Ljung_006_lowres

LG Electronics

The LG OLED magic

aretspapper4-2016

Gallerian

Årets Papper 2016

Västermalmsgallerian

Tid för mat

Gallerian

Gallerian ♥ shopping

Puff_Viktklubb_Kroppen_570x378

Viktklubb

Kroppen är toppen

utvald_bild_bea

Gallerian

Årets Papper 2015

Puffar_0012_Gallerian Say Lou Lou

Gallerian

Say Lou Lou

case-basiron

Basiron

Akne får aldrig stoppa dig

Puffar_0008_Gallerian Årets Papper 2

Gallerian

Årets Papper 2014

Puffar_0001_Viktklubb-Du-kan-räkna-med-oss_new

Viktklubb

Du kan räkna med oss

Puffar_0003_Ringen Textilverkstan

Ringen

Textilverkstan

Puffar_0016_Bergmanveckan

Bergmanveckan

Döden, ångest och dämoner

Puffar_0007_Nextjet

Nextjet

Hela Sveriges flygbolag

Puffar_0013_Gallerian Klubbliv

Gallerian

Klubbliv

Ringen_SkaSto_hero_2

Ringen

Skanstull Stories

Ringen

Korv for likes

gallerian-hero

Gallerian

Våratleter

Puffar_0005_Ringen Sagor i Ringen 2

Ringen

Sagor i ringen

Puffar_0015_Gallerian Streetmode

Gallerian

Streetmode

MSAB

When you want to stay ahead

Samsung

Become a loved brand