Hur man får 3500 personer att gilla döden

Bergmanveckan har arrangerats på Fårö sedan 2004 och det var en stor ära när vi fick förtroendet att bredda kunskapen om Sveriges mest dämontäta kulturfestival. Inför 10-årsjubiléet ville man föryngra publiken och nå utanför storstäderna.

Med insikten att dagens unga börjar tröttna på flödet av lyckade frukostmackor och gulliga barn identifierade vi tre av Bergmans eviga teman som särskilt intressanta och formulerade budskapet ”Gilla döden, ångest och dämoner”.

Kampanjen inleddes med Facebooksidan ”Döden, ångest och dämoner” där varje ”like” blev en intressant bärare av kommunikationen. Här postade vi regelbundet kul innehåll på temat och fick på ett naturligt sätt in Bergmanveckan.

Vi tog även fram en bildserie och affischerade på landets alla högskolor och universitet med kulturutbildning. Annonsering gick i filmtidningar och en gerillakampanj med kryptiska budskap genomfördes på utvalda platser som ledde till en mobilsida. Dessutom fick vi två av Sveriges populäraste poddare att livesända under festivalen.

Biljettförsäljningen slog rekord med en ökning på hela 40%, närmare 3500 personer började gilla döden på Facebook och silvergenerationen späddes ut rejält under festivalen. Själva har vi fått glädjen att grotta rejält i typiska Bergmanämnen.

Kund: Bergmanveckan

Typ/kategori: Film, Gerilla, Kampanj, Print, Social media

Relevanta fakta

3500

gillar döden

Närmare 3500 fans gillade Facebooksidan och väckte nyfikenhet i sina sociala flöden.

40%

ökning

Biljettförsäljningen steg med hela 40% jämfört med föregående år och silvergenerationen fick sällskap av yngre besökare.

Vill du veta mer? Kontakta Clara Laurent via epost eller ring på 070 - 882 84 68

Flera case

LG_Brynolf_Ljung_006_lowres

LG Electronics

The LG OLED magic

aretspapper4-2016

Gallerian

Årets Papper 2016

Västermalmsgallerian

Tid för mat

Ringen

Teatern Lansering

Gallerian

Gallerian ♥ shopping

Puff_Viktklubb_Kroppen_570x378

Viktklubb

Kroppen är toppen

utvald_bild_bea

Gallerian

Årets Papper 2015

Puffar_0012_Gallerian Say Lou Lou

Gallerian

Say Lou Lou

case-basiron

Basiron

Akne får aldrig stoppa dig

Puffar_0008_Gallerian Årets Papper 2

Gallerian

Årets Papper 2014

Puffar_0001_Viktklubb-Du-kan-räkna-med-oss_new

Viktklubb

Du kan räkna med oss

Puffar_0003_Ringen Textilverkstan

Ringen

Textilverkstan

Puffar_0007_Nextjet

Nextjet

Hela Sveriges flygbolag

Puffar_0013_Gallerian Klubbliv

Gallerian

Klubbliv

Ringen_SkaSto_hero_2

Ringen

Skanstull Stories

Ringen

Korv for likes

gallerian-hero

Gallerian

Våratleter

Puffar_0005_Ringen Sagor i Ringen 2

Ringen

Sagor i ringen

Puffar_0015_Gallerian Streetmode

Gallerian

Streetmode

MSAB

When you want to stay ahead

Samsung

Become a loved brand